Blender: les notes de développement du week-end. 2.72 en approche, 2.73 prometteuse

par Lapineige

publié dans 3D , Blender , Notes de développement de Blender

Bonjour à tous.

La 2.72 approche à grand pas ! Sortie prévue (si tout se passe bien) ce mardi !

Et la 2.73 promet déjà...

En détails:

Hi all,

Here are the notes from this week's meeting in irc.freenode.net #blendercoders, 16h CEST.
(I noticed a record breaking of 219 visitors in our channel during the meeting. Interesting!)

1) Release review

- Blender 2.72 RC is out! Check http://www.blender.org for download and the log.

- Sofar reviews and reports are OK, official release might happen on thursday.

2) Projects for 2.73

-(NDA: un oubli, ajouté après coup) Wiki project page:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects
One of the targets is Martin Felke's fracture modifier!

- Tamito Kajiyama: Freestyle memory optimization will go into 2.73 (BF-funded project result)
http://wiki.blender.org/index.php/User:Kjym3/DevFundProject/2014

- Thomas Dinges proposes to make Cycles Default as target.
He will make a proposal to the list here next week, to outline which work should have to be completed for it (IO mostly).

- Freestyle built-in SVG exporter would be a 2.73 target too:
https://developer.blender.org/D785

- Dun Liang (randon)'s Windows IME support patch could also go into 2.73 - allow better Asian character input.
https://developer.blender.org/D765

- Jeroen Bakker: compositor memory management is ready for final review. updated with all comments:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Proposals/Compositor2014_p1.1_TD

- Multiview is going to be a candidate, check the great doc from Dalai Felinto
http://www.dalaifelinto.com/blender-manual/render/workflows/multiview.html

- FBX: there are two addons, the 'experimental' one has the latest work on it.
Will get tested and improved for 2.73.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Import-Export/Autodesk_FBX

3) Other projects

- Joshua Leung shows preliminary support for editing (copying, moving/rotating/scaling, selecting) grease pencil strokes.
http://www.pasteall.org/pic/show.php?id=77822
Could become target for next release, including fills. Work was inspired by Daniel Lara (Pepeland)!

- Bastien Montagne has first working results for mesh transfer data, current (still heavy wip) code is on
https://developer.blender.org/D800

- Dalai Felinto and Benoit Bolsee had long sessions in Blender Institute about Game Engine work and possible Development Fund projects.
No direct outcome can be mentioned yet, but at least they'll carefully align work with the Viewport project.

- BTW: Campbell Barton and Sergey Sharybin will fly to Amsterdam on tuesday, to work in Blender Institute with Antonis, Lukas, and the rest of the Gooseberry film crew.

That's it, back to work!


-Ton-

Blender FOndation

En résumé:

2.72

  • Comme vous le savez déjà, la RC est sortie ! Pour la télécharger, un seul lien: http://www.blender.org/
  • La version finale doit sortir Mardi.

2.73

  • Les objectifs + planning de développement de la 2.73:
    http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects
    A noter que le fracture modifier de Matin Felke's est de la partie !
  • Thomas Dinges propose de faire de Cycles le moteur par défaut de Blender pour la 2.73. Il va préparer un proposition de ce qui doit être complété d'ici là.
  • L'export d'image SVG à partir de Freestyle est un objectif pour la 2.73.
  • Dun Liang a préparé un pathc pour un meilleur support des caractères asiatiques.
  • Le patch de réduction de la consommation mémoire du module de compositing (de Jeroen Bakker) est prêt. Il permettra aussi de légers gain en performances.
  • La branche Multiview (rendu et affichage stéréo-3D) de Dalai Felinto est candidate pour cette version. En voici la documentation (anglaise).
  • Export FBX: il existe maintenant 2 add-ons, un stable et un "expérimental", contenant plus de fonctionnalités.

Autres projets

  • Joshua Leung a réalisé quelques travaux préliminaires sur le support de l'édition (copie, déplacement, rotation, mise à l'échelle, sélection) des traits fait au grease pencil (crayon gras):
Blender: les notes de développement du week-end. 2.72 en approche, 2.73 prometteuse

C'est peut-être un objectif de la 2.73.

  • Bastien Montagne a déjà des premiers résultats concluants avec le transfert de donnée de maillage.
  • Dalai Felinto et Benoit Bolsee ont discutés longuement du Blender Game Engine, sur de possible emploi de développeurs. Pas de conclusions pour le moment, mais ils suivront au minimum les améliorations du Viewport (pour suivre la compatibilité).
  • Campbell Barton et Sergey seront à Amsterdam dès mardi, pour travailler dans le Blender Institute avec le reste de l'équipe Gooseberry. Dalai Felinto, quand à lui, à finis ses quelques mois au BI (qui, je le précise, on été permis grâce aux dons. Grâce à lui, le baking est là pour Cycles, et le Multiview est terminé).

Deux infos supplémentaires, qui n'étaient pas dans le rapport:

- Les dernières cartes Nvidia, dites d’architecture "Maxwell", GTX 970 et 980 ne sont pas supportées par Blender 2.72 (elles sortent à peine ^^), elle le seront pour Blender 2.73. Si vous en avez une, il vous faut compiler Blender avec CUDA 6.5, ou attendre une ou deux semaines :-P

- Un ubershader est prévu par Thomas Dinges pour la 2.73 !

Bonne semaine !

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Et la version liens cliquables:

Hi all,

Here are the notes from this week's meeting in irc.freenode.net #blendercoders, 16h CEST.
(I noticed a record breaking of 219 visitors in our channel during the meeting. Interesting!)

1) Release review

- Blender 2.72 RC is out! Check http://www.blender.org for download and the log.

- Sofar reviews and reports are OK, official release might happen on thursday.

2) Projects for 2.73

-(NDA: un oubli, ajouté après coup) Wiki project page:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects
One of the targets is Martin Felke's fracture modifier!

- Tamito Kajiyama: Freestyle memory optimization will go into 2.73 (BF-funded project result)
http://wiki.blender.org/index.php/User:Kjym3/DevFundProject/2014

- Thomas Dinges proposes to make Cycles Default as target.
He will make a proposal to the list here next week, to outline which work should have to be completed for it (IO mostly).

- Freestyle built-in SVG exporter would be a 2.73 target too:
  https://developer.blender.org/D785

- Dun Liang (randon)'s Windows IME support patch could also go into 2.73 - allow better Asian character input.
https://developer.blender.org/D765

- Jeroen Bakker: compositor memory management is ready for final review. updated with all comments:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Proposals/Compositor2014_p1.1_TD

- Multiview is going to be a candidate, check the great doc from Dalai Felinto
http://www.dalaifelinto.com/blender-manual/render/workflows/multiview.html

- FBX: there are two addons, the 'experimental' one has the latest work on it.
Will get tested and improved for 2.73.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Import-Export/Autodesk_FBX

3) Other projects

- Joshua Leung shows preliminary support for editing (copying, moving/rotating/scaling, selecting) grease pencil strokes.
http://www.pasteall.org/pic/show.php?id=77822
Could become target for next release, including fills. Work was inspired by Daniel Lara (Pepeland)!

- Bastien Montagne has first working results for mesh transfer data, current (still heavy wip) code is on
https://developer.blender.org/D800

- Dalai Felinto and Benoit Bolsee had long sessions in Blender Institute about Game Engine work and possible Development Fund projects.
No direct outcome can be mentioned yet, but at least they'll carefully align work with the Viewport project.
 
- BTW: Campbell Barton and Sergey Sharybin will fly to Amsterdam on tuesday, to work in Blender Institute with Antonis, Lukas, and the rest of the Gooseberry film crew.

That's it, back to work!

-Ton-
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