Blender: les notes de développement du week-end.

par Lapineige

publié dans 3D , Blender , Notes de développement de Blender

Bonjour à tous !

Comme chaque semaine, voici les notes de ce week-end. La 2.70 se fera désirer, mais promet beaucoup de nouvelles fonctionctionalités...

Hi all,

Here are the notes from today's meeting in irc.freenode.net #blendercoders.

1) Migration to git and Phabricator

- Blender entered a new era of software development! What started with manual backups (1994), moved to cvs (2000), svn (2007) and now to git (2013). It's almost the 7 year itch :)

Our online projects system also migrated, with GForge in 2003, to FusionForge in 2010, and now Phabricator. The Phabricator site has a lot better tools for organizing code work with large teams - including reviewing and managing feedback, research or patches.

- Special thanks to the awesome work on this migration by Brecht van Lommel, Campbell Barton, Sergey Sharybin, Dan McGrath and Julien Rivaud.

- Remaining tasks are outlined here:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Proposals/Migration_to_Git_Phabricator

- Brecht will write a code.blender.org blog article about the new development environment, which will get link on blender.org frontpage as well.


2) 2.70 targets and scheduling

- It's BCon1 still - means we're gathering ideas for the upcoming release.

- Planning proposal: 2nd week of december move to BCon2, mid january BCon3, and release end of february.

http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects#2.7x_release_cycle

- Lukas Toenne: posted a patch for EWA sampling in Compositor on the bf-compositor list, needs some review but this at least would partially fix the sampling issues we have there.

- Reminder for everyone, 2.70 is allowed to break forward compatibility. http://wiki.blender.org/index.php/Dev:2.5/Source/Development/Todo/Compatibility_Breaking

- Brecht is working on a UI project and team announcement, will be posted in few days.

- Meeting discussed work we could do on keymaps and how to manage defaults or presets. Jonathan Williamson will contact people who might be interested in managing the Maya and Max "defaults".
Brecht suggested to completely remove hardcoded C keymap definitions. This will be investigated further.

- Meeting ended discussing a lot of interesting other code projects, like for painting tools (GSoC), Beveling options, modeling roadmaps, Cycles, etc. Ton suggested to try to work this out better in the coming weeks and make it a proposed target for 2.70 in wiki.

Thanks,

-Ton-

Blender Foundation

En résumé:

  • Les dévellopeurs constatent l'évolution des outils de gestion de versions et autres: depuis les backup manuels, en 1994 (quand même !), au CVS en 2000, et maintenant (2013 pour ceux qui ne sont pas bien réveillés) Git !

Idem pour le gestionnaire de projet:GForge en 2003, FusionForge en 2010, et maintenant Phabricator, qu'ils considèrent comme la plateforme disposant des meilleurs outils pour organiser du code en équipe. Elle est accesible içi:developer.blender.org.

  • Ils remercient par ailleurs le travail réaliser lors de cette migration par Brecht van Lommel, Campbell Barton, Sergey Sharybin, Dan McGrath et Julien Rivaud. Les tâches restantes sont listés içi.

2.70:

  • Les fonctionalités devant êtres ajoutées pour la 2.70 n'étant pas encore fixés, ils osnt encore en phase BCon1(définition des projets pour la prochien version).

Le planing actuel est le suivant: BCon2 à la mi-décembre, BCon3 en janvier, et sortie finale fin février. Et oui ils avaient prévenu qu'ils préparer "quelque chose de spécial", et donc de plus long que d'habitude.

Plus de détails içi: http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects#2.7x_release_cycle

  • Lukas Toenne a proposer un patch pour résoudre les problème de sampling dans le compositor, qui ne résout malheureusement pas tout les problème. Il demande des retours sur son code (des vérifications).
  • Les dev's rappellent que la 2.70 cassera certainement la compatibilité avec les 2.5x et 2.6x. En détail.
  • Bretch travaille sur la team UI (Note: il a publier un message à ce sujet, je vous le transmet d'içi très peu).
  • Un groupe de travail réfléchi sur la gestion des keymap, comment les gérer par défaut ou via des preset. Jonathan Williamson va contacter les gens intéressés pour la gestion des presets Maya et Max.

Il a également été suggéré à Bretch de supprimer complétement les définitions de keymaps actuellement codée en dur dans le code en C. Il s'y penchera d'içi peu.

  • Fin des réunions autour des autres projets de code, comme les outils de peinture (GSoC), options de chanfrein (bevel), outil de modelling, Cycles, etc. Ton propose de faire le tri pour récupérer le meilleur dans la semaine et de faire des propositions d’objectifs pour la 2.70 sur le wiki. On risque donc d'avoir beaucoup de nouveau outils dans la 2.70, dûs notamment au GSoC.

 

Ouf ça fait beaucoup pour un week-end ! Allez voici la version avec liens cliquables:

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Hi all,

Here are the notes from today's meeting in irc.freenode.net #blendercoders.

1) Migration to git and Phabricator

- Blender entered a new era of software development! 
What started with manual backups (1994), moved to cvs (2000), svn (2007) and now to git (2013). It's almost the 7 year itch :)

Our online projects system also migrated, with GForge in 2003, to FusionForge in 2010, and now Phabricator. 
The Phabricator site has a lot better tools for organizing code work with large teams - including reviewing and managing feedback, research or patches.

- Special thanks to the awesome work on this migration by Brecht van Lommel, Campbell Barton, Sergey Sharybin, Dan McGrath and Julien Rivaud.

- Remaining tasks are outlined here:
http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Proposals/Migration_to_Git_Phabricator

- Brecht will write a code.blender.org blog article about the new development environment, which will get link on blender.org frontpage as well.


2) 2.70 targets and scheduling

- It's BCon1 still - means we're gathering ideas for the upcoming release.

- Planning proposal: 2nd week of december move to BCon2, mid january BCon3, and release end of february.

http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects#2.7x_release_cycle

- Lukas Toenne: posted a patch for EWA sampling in Compositor on the bf-compositor list, needs some review but this at least would partially fix the sampling issues we have there.

- Reminder for everyone, 2.70 is allowed to break forward compatibility. http://wiki.blender.org/index.php/Dev:2.5/Source/Development/Todo/Compatibility_Breaking

- Brecht is working on a UI project and team announcement, will be posted in few days.

- Meeting discussed work we could do on keymaps and how to manage defaults or presets. 
Jonathan Williamson will contact people who might be interested in managing the Maya and Max "defaults".
Brecht suggested to completely remove hardcoded C keymap definitions. This will be investigated further.

- Meeting ended discussing a lot of interesting other code projects, like for painting tools (GSoC), Beveling options, modeling roadmaps, Cycles, etc. 
Ton suggested to try to work this out better in the coming weeks and make it a proposed target for 2.70 in wiki.

Thanks,

-Ton-
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